onsdag 13. februar 2008

Harry Potter- magi, humor og spenning


Hver kveld ligger jeg i sengen å leser før jeg sovner, å lese om kvelden er helt nødvendig for å sovne, nesten da. Jeg leser enten bøker eller manga (japanske tegneserier), men det jeg er aller mest glad i, det er Harry Potter. Som millioner av andre mennesker, er jeg en stor fan av disse bøkene, de er virkelig i en klasse for seg. Jeg beegynte å lese den første boken rett etter den kom ut, men mistet snart interessen og sluttet å lese. Noen år etter var Harry Potter-serien virkelig populær og den ble filmatisert. Jeg elsket filmene og begynte snart å lese bøkene igjen, denne gang med en stor interesse. Lesingen var plutselig blitt morsom og om jeg hadde tid kunne jeg sitte flere timer, morgen eller kveld å lese. Da de utgitte bøkene var gitt ut og jeg måtte vente på neste bok begynte jeg å lese andre bøker, det var ikke det samme, men jeg lå gjerne å leste bøker om kvelden. Sist sommer leste jeg ut den siste av Harry Potter bøkene. Det var trist å tenke på at jeg ikke lenger hadde noen av de fantastiske bøkene igjen å lese, men et rykte sier at det kansje vil komme nok en bok, denne gangen om en av bipersonene. I tillegg kan jeg gjerne lese bøkene flere ganger.

Ja, ingen andre bøker har noen gang gitt slik inntrykk på meg. Å sitte å lese er nå noe av det kosligste jeg vet, iallefall om en har en god bok. Det var ikke før jeg begynte å lese disse bøkene at jeg forstod gleden ved å lese. Harry Potter bøkene er både morsomme, spennende og fine, de kan både få meg til å le og gråte. Dette er ikke bare meg, folk i alle aldre over hele verden har latt seg fenge av disse bøkene. Bøkene appellerer til så mange ulike mennesker, det er noe helt spesielt ved de.

Jeg er en av de som er glad i både bøkene og filmene, men jeg må si at bøkene er helt klart best, de kan ikke måle seg med noen av filmene. Når det gjelder bøkene synes jeg det er svært vanskelig å plukke ut en favoritt, men jeg har kommet frem til at den syvende og siste boken er den beste, den har alt. Den syvende boken leste jeg også på engelsk, og selv om den norske oversettelsen er bra, er det ikke det samme å lese den på norsk som på engelsk..J.K.Rowling bruker et utrolig rikt språk i bøkene og i den engelske versjonen kommer beskrivelser bedre fram enn i den norske.

Jeg er veldig glad for at jeg leste Harry Potter bøkene og at de har klart å vekke min interesse for lesing.

1 kommentar:

LK sa...

Så fint å se at man kan skifte mening om en bok. Skal vel innrømme at jeg er en av de som kun har gitt Harry Potter en sjanse, og hardnakket hevdet at de bøkene ikke er noe for meg. Mulig jeg skal prøve en gang til, - det er jo tross alt bøker alle snakker om.