onsdag 12. mars 2008

Normenn vil ha norske fastleger

I dagens avis er det en artikkel hvor står om at normenn vil ha norske fastleger. Hele 65% av utenlandske leger har ledige pasientplasser, mens det kun er 37%av norske leger som har samme problemet. Hvorfor er det slik?

Jeg ble ganske provosert over dette innlegget da jeg leste det. Selv om dette ikke er noen form for rasisme, viser det at mange normenn fortsatt er skeptiske til særlig ikke-vestlige innvandrere.

Det kan være flere grunner til at mange normenn ikke ønsker utenlandske fastleger. En faktor som jeg tror spiller stor rolle er redsel for språkproblemer, en annen faktor er utdannelse, er en legeutdannelse i utlandet like bra som den norske? Til slutt er det nok en del som ikke vil ha en utenlandsk lege på grunn av kulturforskjeller. Mange er nok usikre på om en ikke-vestlig person vil forstå dem like godt som en normann, ikke bare språkmessig. Når det gjelder utdannelse synes jeg dette kan være en litt dårlig begrunnelse i og med at veldig mange unge normenn velger å ta utdannelsen sin i utlandet. Dette gjelder selvfølgelig også medisinutdannelsen, kansje nettopp spesielt denne i og med at det er svært vanskelig å komme inn på medisinstudiet i Norge. Jeg tror også at mange normenn ikke er klar over at godskjenning av utenlandske utdannelser er nokså strengt i Norge. Dette var noe jeg ble klar over da jeg selv leste om psykologistudier i utlandet, i flere av inforutene om ulike lands utdannelser, sto det at det ikke var garantert at utdannelsen i landet var godkjent i Norge.

Når jeg leser en slik artikkel skammer jeg meg over at så mange normenn lever med en slik skepsis til utenlendinger og utenlendinger som leger. Jeg forstår meget godt at språkproblemer, dårligere og mindre dekkende legeutdanninger og store kulturforskjeller som fører til at man ikke forstår hverandre kan føre til vanskeligheter. Men er det virkelig slik? Er det så mange utenlandske leger som praktiserer i Norge som snakker dårlig norsk, har dåligere utdanning enn normenn eller ikke forstår normenn? Nei, det er ikke det. Størsteparten av de utenlandske legene som praktiserer i Norge er ikke slik. Om de så snakker litt gebrokkent, er de flinke i norsk og selv om de kommer fra en helt annen kultur har de like stor forståelse for pasienter som norske leger har.

Nei, jeg mener at utenlandske leger er like flinke som Norske. Min erfaring med en indisk lege på sykehuset var iallefall bra, ikke noe slags problemer her nei. Mannen var både dyktig og hyggelig. Om jeg selv skulle valgt en fastlege, ville jeg vurdert en utenlandsk en.http://http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2309033.ece

Ingen kommentarer: